Tillbaka till Digitala chefsstödet
    Mål, vision och kärnvärden - se till att alla drar åt samma håll
     Visa alla avsnitt
    Introduktion
    Mål - sätt dem, nå dem och ha kul på vägen

    Mål, vision och kärnvärden.

    Mål, vision och kärnvärden visar omvärlden vilka vi som företag vill vara. Vad vill vi åstadkomma? Hur vill vi uppfattas nu och i framtiden? Det är viktigt att vi som företag kan ge en övergripande beskrivning av vår verksamhet på ett tydligt och engagerande sätt.

    Vår vision och våra kärnvärden blir också en moralisk kompass för våra medarbetare, något som vi alla alltid måste förhålla oss till. Samtidigt som det blir ett ramverk inom vilket vi arbetar, så ger det en trygghet i dagliga val och beslut. När vi arbetar med att utveckla vår verksamhet hjälper det oss till exempel att bli säkra på att vi prioriterar rätt projekt och drar åt rätt håll. Utan tydlighet i mål, vision och kärnvärden kan innovationsarbetet bli spretigt, och kosta onödig energi. 

    Vision

    Med visionen beskriver vi den bild som vi strävar mot, en idealsituation som vi försöker nå fram till men som vi samtidigt vet att vi inte kan uppnå. Visionen beskrivs ofta som ”målet långt fram i tiden”. Visionen är det mål som vi arbetar för att uppnå bortom de kortsiktiga och långsiktiga målen.

    Visionen behöver inte alltid vara realistisk, bunden i tiden eller vara mätbar. Ett exempel på vision är IKEAs ”att skapa en bättre vardag för de många människorna”. En vision som alla medarbetare kan förstå och vilja bidra till ökar engagemanget och gör att alla strävar åt samma håll. Denna lilla historia illustrerar vikten av att ha en tydlig vision:


    ”En man går förbi en stenhuggare som sammanbiten hugger på sten. Mannen frågar honom: ”Vad gör du för något?” Stenhuggaren svarar ”Jag hugger sten!” 

    Efter en stund kommer han fram till en annan stenhuggare. Mannen frågar: ”Vad gör du här?”
    Stenhuggaren  tittar upp och svarar att han försörjer sin familj, och han har inte tid att stå och småprata! Mannen tackar för sig och går vidare.

    Efter en stund kommer han fram till ytterligare en stenhuggare. Denne stenhuggare jobbar med ett leende på läpparna. Mannen frågar återigen: ”Vad gör du för något?” Stenhuggaren tittar på honom och lägger ned släggan. Han torkar bort svetten från pannan och säger med ett leende: ”Jag bygger en katedral!”


    Människor kan göra samma sak, men se det på helt olika sätt. För att bli motiverad och känna arbetsglädje behöver man se helheten, se att det man gör är en en del i att nå ett större mål. 


    Kärnvärden

    Om visionen beskriver den framtid som vi strävar mot så är våra kärnvärden den värderingsbas eller den plattform som vi står på och vårt arbete utgår ifrån. Kärnvärden och värderingar är starka.

    De ger svar på frågor såsom ”varför går vi till jobbet en ledig dag och jobbar trots att vi inte får lön?”, eller kanske ännu mer beskrivande ”vad är det som vi inte gör även om vi får mycket bra betalt för det?”. 

    Verksamhetens kärnvärden beskriver en känsla och övertygelse som är gemensam för företaget och alla dess medarbetare, något som alla kan relatera till. Kärnvärdena och värderingarna styr och driver företagskulturen, företagets prioriteringarna och skapar därmed ett ramverk inom vilket beslut fattas och medarbetarna agerar. Ett exempel är ICA-gruppens kärnvärden "enkelhet", "entreprenörskap" och "engagemang". 

     

    Mål

    Varje verksamhet behöver mål på både kort och lång sikt för att motivera till entusiasm och prestation i det dagliga arbetet. Ett mål tydliggör vart vi ska och gör det enkelt att se när vi har nått fram så att vi kan belöna oss själva för att vi skapat resultat och effekter. 

    För att skapa tydliga, mätbara mål kan man använda förkortningen SMART.

    S = Specifika, förstår man exakt vad som ska mätas?

    M = Mätbara , vet man när målet är uppnått?

    A = Attraktiva, tycker alla som ska jobba mot målet att det är meningsfullt?

    R = Realistiska, kan vi klara det?

    T = Tidssatt, när ska det vara klart?

    Kan vi på ett övertygande och inspirerande sätt beskriva för oss själva och vår omvärld meningen med vår verksamhet och varför vi finns till så har vi också möjlighet att formulera vår yttersta drivkraft – varför vi gör det vi gör!  Det kan liknas vid en beskrivning av den passion som driver både vårt företag och oss. Det övertygar också våra kunder att köpa våra produkter och tjänster eller att arbeta tillsammans med oss.

    Vill du fördjupa dig rekommenderar vi dig att titta på den här TED-presentationen av Simon Sinek.

    Uppgift

    Vilken vision har företaget som du arbetar för? Finns det några uttalade kärnvärden hos er? Är era mål tydliga? Diskutera gärna med en kollega och dokumentera i din reflektionsdagbok.



    Ingår i yellowbits.se nätverk